Vlak voor de zomer krijgt iedere huurder van Lefier een afrekening van servicekosten, voor de meeste huurders betekent dit dat er weer een groot bedrag aan teveel betaald voorschot terug wordt betaald. Sinds vorig jaar staat de post ‘administratiekosten’ vermeld op de afrekening. Van veel huurders krijgen wij rond deze periode vragen wat de administratiekosten inhouden en hoe die worden berekend. Wij hebben dit voor jullie nagevraagd bij Lefier.

Wat houden de administratiekosten in? 

Voor vorig jaar waren de administratiekosten niet apart vermeld op de afrekening van de servicekosten maar waren deze ondergebracht en verdeeld onder de verschillende posten op de afrekening.De administratiekosten zijn een vergoeding van de volgende werkzaamheden die Lefier uitvoert:

  • Het boeken, controleren en betalen van rekeningen voor servicekosten;
  • Het toezicht op de in rekening gebrachte leveringen en diensten;
  • Het uitsplitsen van de servicekosten per kostensoort;
  • Het jaarlijks opstellen van een gedetailleerde verantwoording aan de huurder;
  • Het berekenen van het aandeel per huurder en per kostenpost (de verdeelsleutel);
  • Berekenen van het verschil tussen het kostenaandeel en de betaalde voorschotten per huurder;
  • Het opmaken van een voorstel voor nieuwe voorschotbedragen;
  • Het beantwoorden van vragen over de afrekeningen;
  • Het navorderingen of terugbetalen van verschillen.

Hoe worden administratiekosten berekend?

De administratiekosten worden berekend als percentage van iedere kostenpost. Lefier berekent twee procent administratiekosten over het leveren van warmte (gas) en vijf procent over de overige kostenposten van de afrekening. Met deze percentages zit Lefier aan de maximaal toegestane wettelijke norm, waarbij vermeld moet worden dat de opbrengsten uit administratiekosten niet de gehele kosten voor de diensten, zoals hierboven beschreven, dekken.

Moeten jullie als Grobos niet iets doen tegen deze hoge administratiekosten?

Het Grobos was vorig jaar verrast dat Lefier flinke bedragen voor administratiekosten hanteert op de afrekening van de servicekosten. Omdat de percentages van de administratiekosten binnen de wettelijke norm passen mag Lefier deze vragen van haar huurders. Wij bekijken nu regelmatig kritisch de servicekosten en bewaken dat huurders een zo goed mogelijke deal krijgen voor de servicekostencontracten. Op deze manier zorgen wij er voor dat huurders zo veel mogelijk ‘waar voor hun geld’ krijgen voor hun betaalde administratiekosten.

Mocht je meer vragen hebben, schroom dan niet om te mailen naar info@grobos.nl

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

en_GBEnglish (UK)